La Policia Local de València va iniciar dilluns una campanya de controls de velocitat, alcoholèmia i drogues dirigida als conductors de patinets. Durant la primera setmana, els agents informaran els infractors del contingut de l’ordenança de mobilitat i, transcorreguts els set primers dies, començaran a imposar les sancions corresponents. El regidor de Protecció Ciutadana, Aarón Cano, ha informat que les sancions tipificades en l’ordenança per als conductors de patinets per l’incompliment de la normativa van de 60 a 1.000 euros.
“La Policia Local ja sancionava les infraccions comeses amb els patinets. La novetat ara és que introduïm les noves tecnologies com els drons o el radar per detectar els incompliments de la normativa de circulació o els excessos de velocitat. Es faran tant controls de velocitat com d’alcohol i drogues, perquè observem un creixement molt important en els accidents que pateixen els patinets i la nostra obligació és garantir la seguretat viària a València”, va manifestar l’edil durant la presentació de la campanya de controls.
Cano va explicar que s’han fet tots els estudis previs necessaris per comprovar que el model de radar que utilitzarà la Policia Local a la ciutat de València detecta perfectament l’excés de velocitat dels patinets.
Aarón Cano va incidir que la campanya pretén traslladar a tots els conductors de patinets que han de complir la mateixa normativa que s’aplica a la resta dels vehicles, siguen automòbils o motocicletes.
“Volem informar de la normativa que no havia calat encara en molts conductors de patinets que sentien una mena de barra lliure, en el sentit que, com és una forma de mobilitat nova, estaven al marge del marc normatiu. Això no és cert, perquè els afecta exactament igual”, va subratllar l’edil, que va afegir que els agents han detectat que molts dels usuaris no tenen permís de conduir, “cosa que indica que hi ha un desconeixement ampli de les normes bàsiques de circulació”.
El regidor va manifestar que la intenció de la campanya que arranca hui és ordenar la seguretat viària de la ciutat de València posant el focus en els nous mitjans de transport. “El patinet és un element pràcticament nou. El 2017 a penes hi havia patinets a la ciutat, però el 2021 el patinet és un element habitual, normal i quotidià als nostres carrers. Hem d’adaptar-nos-hi i posar les mesures necessàries per evitar que hi haja una conflictivitat viària a la ciutat a conseqüència d’aquestes noves formes de mobilitat”, va dir.
De fet, Cano ha informat que els accidents en què es veuen involucrats els patinets no han deixat de créixer des de la seua irrupció a la ciutat de València. “Prenem decisions sobre la base de criteris científics que demostren que el nombre d’accidents en què estan involucrats patinets van creixent dia a dia i el que volem és posar-hi remei”, va declarar.
Fins hui s’han comptabilitzat aproximadament 470 accidents amb patinets, cosa que implica que en aquest punt de l’any ja s’han certificat més sinistres que en tot l’any anterior. “El creixement d’accidents va incrementant-se de manera exponencial any rere any”, ha assegurat Cano.
Assegurança
Sobre la possibilitat d’exigir una assegurança per als conductors de patinets, el regidor va manifestar que l’Ajuntament no pot regular-ho directament, perquè es tracta d’un element que ha de recollir la Llei de seguretat viària, encara que s’ha mostrat partidari d’introduir aquesta obligació en el pròxim marc normatiu.
Finalment, va afirmar que la majoria de les denúncies que ha interposat fins hui la Policia Local pel que fa als patinets responen a la falta d’ús del casc, la utilització d’auriculars o la infracció de les normes de circulació. A tot això se sumaran a partir d’ara els controls de velocitat.