Així reparteix el Govern valencià la publicitat institucional entre els mitjans de comunicació
La Generalitat Valenciana va gastar el 2016 més de 3,1 milions d’euros en publicitat institucional, segons les dades posades a l’abast per la mateixa Administració autonòmica dins de la seua política de transparència. Les dades estan estructurades, com pot veure’s en els documents adjunts, en dos semestres, del gener al maig i del juny al desembre.
En aqueix primer exercici complet del nou govern del Pacte del Botànic, la major part de la despesa va correspondre a Presidència de la Generalitat, amb un total d’1,7 milions d’euros, seguida de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, que hi va destinar 518.000 euros, i la d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, amb més de 353.000 euros.
La tònica ha variat en el que va del 2017, any en què hi ha hagut un increment de pressupost. Així, entre gener i juliol, la Generalitat ha tramitat 669 expedients per valor de 4,7 milions d’euros en publicitat institucional. En aquest cas ha estat la Conselleria de Sanitat la que més hi ha destinat, amb un total de 2,2 milions d’euros, seguida de Presidència de la Generalitat, amb 1,2 milions, i de la Conselleria d’Agricultura, Medi Ambient i Canvi Climàtic, amb més de 542.000 euros.
El repartiment per mitjans revela que la major part de la inversió publicitària de la Generalitat es va destinar el 2016 a la premsa escrita, amb més de 628.891 euros, i a la ràdio, amb 484.000 euros. La premsa digital, amb 231.000 euros, va quedar molt lluny, mentre que a televisió i cine es van destinar 198.676 euros.
Entre gener i juliol del 2017, la correlació de despesa en mitjans ha estat més equilibrada. La premsa escrita, amb 280.000 euros; la ràdio, amb 259.495 euros, i la premsa digital, amb 225.000 euros aproximadament són les principals receptores del que s’ha gastat fins ara.
La Cadena Ser quasi triplica en ingressos la COPE i Onda Cero
Amb molta diferència, el mitjà de comunicació que més publicitat institucional ha rebut és la Cadena Ser. L’emissora del grup Prisa pràcticament va triplicar altres ràdios, ja que va rebre 215.000 euros el 2016, als quals cal sumar-ne 26.000 més de 40 Principales, 10.500 de Cadena Dial i 2.900 de M 80, emissores musicals del mateix grup.
La van seguir, a molta distància, la COPE, amb més de 83.000 euros, als quals cal afegir-ne 14.600 de Cadena 100, i Onda Cero, amb més de 58.000 euros, als quals cal sumar-los-en 9.700 d’Europa FM. L’emissora 97.7, propietat de Prensa Ibérica, va obtenir 9.600 euros de publicitat institucional de la Generalitat el 2016.
Entre gener i juliol del 2017, la Cadena Ser ha rebut 102.000 euros, més 21.000 euros de 40 Principales, mentre que la Cope ha captat 61.500 euros en publicitat de la Generalitat, més 1.200 de Cadena 100, i Onda Cero, 44.600 euros. L’emissora 97.7 ha obtingut 17.300 euros de la Generalitat en els primers mesos d’enguany.
‘Levante-EMV’ dobla ‘Las Provincias’ en publicitat per a la premsa impresa
Pel que es fa a la premsa impresa, el diari Levante-EMV, del grup Prensa Ibérica, va ser el receptor més gran de publicitat de la Generalitat el 2016, amb 158.600 euros el 2016, quasi el doble que el seu seguidor immediat Las Provincias, del grup Vocento, amb 82.600, i de Información, el diari d’Alacant també de Prensa Ibérica, amb 80.900 euros. El periòdic Mediterráneo, de Castelló, que pertany al Grup Z, va rebre 74.800 euros.
En el període de gener a juliol del 2017, Levante-EMV ha rebut 54.900 euros; Las Provincias, 43.200; Información, 32.300, i Mediterráneo, 19.400 euros.
‘El Mundo’ s’emporta la palma entre els diaris de difusió estatal
Entre les edicions de diaris de difusió estatal, destaca la quantitat rebuda per El Mundo, amb 67.700 euros. Altres diaris de difusió estatal, com El País, ABC o La Razón, van captar en comparació xifres irrellevants de 3.800, 738 i 3.475 euros, respectivament, que de gener a juliol del 2017 s’han incrementat a 4.114 euros en el cas de l’ABC i a 25.969 per a El País, mentre que ha quedat en 1.101 euros per a La Razón.
Per la seua banda, El Mundo, desglossat entre l’edició de Castelló i la resta, ha rebut 4.310 i 23.969 euros en aquests set mesos del 2017. El gratuït 20 Minutos, va rebre 20.000 euros el 2016 i 2.600 fins ara el 2017. Mentre que el setmanari El Temps va captar 21.900 euros el 2016 i ja ha percebut 14.700 euros el 2017. Xifres a què s’aproxima la revista mensual Plaza, que va rebre 18.900 euros en publicitat de la Generalitat el 2016 i ha rebut fins al juliol 7.100 euros més el 2017.
‘Valencia Plaza’ rep més que ‘eldiario.es’ entre els digitals natius
Plaza és una publicació en paper del digital Valencia Plaza, que va ser el més beneficiat en aqueix apartat el 2016 per la publicitat de la Generalitat, per tal com va obtenir 31.100 euros, a què cal sumar-ne 3.025 més d’Alicante Plaza, del mateix grup editor. A pesar de les seues xifres d’audiència més elevades, eldiario.es (que apareix en els documents com a diariocv.es i coma eldiario.es) va rebre el 2016 menys de la meitat d’aqueixa xifra en publicitat de la Generalitat: 13.300 euros.
Entre els diaris natius digitals el repartiment de publicitat va suposar el 2016, per exemple, 8.000 euros per a El Confidencial, 5.100 per a Vilaweb.cat o 4.600 per a La Veu. Les xifres són distintes entre el gener i el juliol del 2017, ja que Valencia Plaza ha rebut 14.200 euros, més 1.300 d’Alicante Plaza; eldiario.es ha facturat 15.300 euros, una quantitat semblant; El Confidencial, 3.100; Vilaweb.cat, 1.300 i La Veu, 3.000.
'El País' irromp entre les edicions digitals de premsa impresa
L’edició digital d’El País, que el 2016 va rebre 7.800 euros en publicitat de la Generalitat Valenciana, irromp el 2017 amb 36.200 euros fins al juliol, la qual cosa situa el diari del grup Prisa com el suport amb més inversió en publicitat digital. Hi segueixen, entre les edicions digitals de mitjans impresos, Información, que va rebre 27.300 euros el 2016 i n’ha rebut 17.000 fins ara el 2017; Levante-EMV, amb 21.200 i 20.800 euros; Las Provincias, amb 16.500 i 17.500 euros; Mediterráneo, amb 8.800 i 15.500; 20 Minutos, amb 8.500 i 7.800 euros; La Razón, amb 1.500 i 6.600 euros, i ABC, amb 338 i 6.600 euros, respectivament.
Repartiment en emissores de televisió
Entre les emissores de televisió, és Alacantí TV, un mitjà públic gestionat per un consorci de municipis, la que va rebre més publicitat de la Generalitat el 2016, amb 29.500 euros; seguida de Mediterráneo TV, de la COPE, amb 27.200 euros; i de Levante TV, amb 25.500, i Información TV, amb 16.700, ambdues propietat dels diaris del grup Prensa Ibérica del mateix nom.
En els set primers mesos del 2017, el repartiment s’ha capgirat, atés que Alacantí TV ha rebut només 1.000 euros de publicitat de la Generalitat, mentre Mediterráneo TV ha rebut 14.000 euros i Levante TV i Informació TV, 9.700 i 13.000 euros, respectivament.
Altres accions
Els documents inclouen molts conceptes que no es tradueixen en publicitat en els mitjans, com costos dels pavellons de la Generalitat en el certamen Fitur el 2016 i 2017 de 462.200 i 617.000 euros, respectivament, o la difusió de les transfusions de sang, que figura amb una dotació de dos milions d'euros.
També inclouen despeses dedicades a mitjans de comunicació com 41.100 euros per a l'exposició del 40º aniversari del diari El País; 1.700 euros per al 75º aniversari del diari Información i 8.800 per als premis Importantes d'aqueix periòdic; 1.800 euros per a l'aniversari de València Plaza i altres 1.800 per a l'anuari d'aqueix mateix mitjà digital; 14.500 euros per al 85º aniversari de Ràdio València-Cadena Ser i altres 21.659 per a “accions singulars” en aqueixa emissora en la campanya de turisme; 2.420 euros per als premis de cartellera Turia o 10.800 euros en concepte de “autorització del logo en el cartell dels Premis Octubre”.
Eldiario.es ha produït enguany la sèrie audiovisual de dotze capítols dedicada a la música en valencià Cançons de prop, que ha comptat amb la col·laboració de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, que encara no ha sigut comptabilitzada en els documents.