Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

L'obertura de noves rutes aèries provoca el rebuig social a Eivissa: “Cal limitar vols i frenar la massificació”

Cartells de 'Se Lloga' i 'Se Vende'.

Esther Cabezas

Mallorca —

0

Les polítiques turístiques de les administracions competents a les Balears i, en concret, a Eivissa, no convencen la ciutadania, que una vegada més reclama accions reals que vagin més enllà dels anuncis d'intencions. Tot i que aquest any a la pitiüsa del nord es posarà en marxa la Llei de Control d'Afluència de Vehicles, mesures que ja es prenen a Formentera des del 2019, ni els plans de màrqueting ni les polítiques turístiques advoquen per reduir el trànsit aeri que cada any augmenta i que AENA promociona també amb les seves ampliacions. Ara, l'anunci de l'obertura de noves connexions que impulsin els mercats amb els EUA ha posat en peu de guerra l'associació PROU, que exigeix la participació de la ciutadania en la presa de decisions i un canvi de rumb.

Els ànims comencen així a caldejar-se de cara a la nova temporada turística. Al maig i setembre del 2024, els ciutadans i ciutadanes eivissenques sortien al carrer reivindicant mesures urgents per evitar-ne una massificació que posa en perill la convivència entre visitants i turistes fa més d'una dècada. Simplement, els recursos naturals dels 572 km² que té l'illa no donen per a res més. A més, l'èxode de la població a causa del preu de l'habitatge per la pressió immobiliària i el lloguer turístic il·legal fa inviable una qualitat de serveis òptima que recau cada vegada més en les exigües plantilles amb què funcionen els negocis turístics.

Durant tota la temporada baixa, el Govern balear i el Consell Insular han continuat promocionant les Illes en totes les instàncies possibles, incloses totes les fires de Turisme a nivell mundial. Aquestes mesures, dutes a terme en el marc dels plans de màrqueting turístic de les institucions, el que a la pràctica produeixen és que l'objectiu de sostenibilitat, proposat per col·lectius i institucions, quedi encara molt lluny, malgrat la iniciativa del control de l'entrada de vehicles que entra en vigor aquesta temporada.

Entitats socials i mediambientals, fora de la presa de decisions

La Mesa per la Sostenibilitat de Balears, promoguda pel Govern balear el maig del 2024 per dur a terme el Pacte per la Sostenibilitat, ha resultat ser, en opinió de les principals entitats socials, tot un fiasco, motiu pel qual han fugit associacions com el Fòrum de la Societat Civil (que aglutina 151) i la Federació de GOB, la Federació de Veïns i Veïnes de Palma i la EAPN-Xarxa d'inclusió social. Ni rastre d'organitzacions eivissenques, per cert.

Tot i que el Govern assegura que la porta segueix oberta per a ells i que ara s'obre la fase de propostes, aquestes asseguren que no tornaran a seure a la Mesa perquè el seu funcionament no és l'adequat. “Encara no se sap quins són els experts que valoraran aquestes iniciatives”, asseguren a Ara Balears.

Les raons del Fòrum, segons explicaven el passat mes de febrer després de mesos participant en diversos grups de treball, es basen en la seva “disconformitat amb el desenvolupament del procés”. Per això, van decidir que “mentre no es produeixi un canvi total en la metodologia i criteris actuals”, evitarien “validar el procés amb la seva presència”, segons publica Tourinews. Des de Fòrum asseguraven que el procés era “poc participatiu i tecnocràtic” i que el projecte té moltes mancances en la representació dels actors sense interès econòmic al sector turístic com la societat civil. En aquest escenari, les entitats preveien que els resultats i les conclusions que aquesta Mesa pogués dur a terme no serien les adequades.

D'altra banda, divendres passat es va celebrar a Palma la VI Conferència de Presidències de Diputacions, Cabildos i Consells d'Espanya en què va participar el president del Consell d'Eivissa i titular de Turisme, Vicent Marí. En el seu discurs, va posar de manifest que l'equilibri entre turistes i residents és “una garantia de futur per a l'illa”; un mantra que repeteixen governs de tots els colors tant a l'Administració insular com a la balear. Marí es va referir al Pla de Xoc contra l'intrusisme que, de moment, no ha acabat amb la proliferació de vivendes turístiques ni dels taxis pirata.

El president del Consell va posar en valor “altres accions en què treballa el Consell en col·laboració amb el sector turístic, representants sindicals i empresarials, amb l'objectiu de prendre decisions consensuades” que es debaten a la Mesa de Diàleg Social. Ni rastre de les entitats socials ni mediambientals.

Nou pla de màrqueting per a la desestacionalització

Des d'Eivissa treuen pit també amb el nou pla de màrqueting que treballa per a la desestacionalització del turisme que suposa atraure més turistes els mesos de temporada baixa. Els estudis de càrrega de l'illa o el sistema d'intel·ligència turística són altres de les mesures anunciades. No obstant això, no s'ha fet pública fins ara cap anàlisi sobre les dades recollides. L'única mesura que s'ha dut a terme, després de les manifestacions de la ciutadania la temporada del 2024, ha estat la Llei de Control d'Afluència de Vehicles que en regularà l'entrada entre els mesos de juny i setembre. A més, s'han signat diversos acords amb plataformes de lloguer turístic que, malgrat això, continuen publicitant a les seves pàgines allotjaments il·legals.

El 2024, segons dades de l'INE, van arribar a Eivissa i Formentera 3.667.320 persones, fet que suposa un -1,35% respecte al 2023. No obstant, la despesa per turista va augmentar un 3,36% respecte al 2023, cosa que va suposar una despesa total de 4.416,4. La població dEivissa està al voltant dels 160.000 habitants empadronats.

Tot i aquest descens de visitants, les associacions mediambientals i socials de l'illa segueixen demanant més contundència, més mesures i més participació en les decisions sobre el futur turístic de l'illa. L'entitat conservacionista PROU s'ha posat en peu de guerra per la intenció del Consell d'ampliar connexions amb els Estats Units i argumentar la proposta en què la ciutadania ho sol·licita. “Davant de les informacions aparegudes aquests dies, on es diu que els eivissencs volen un vol setmanal directe amb els Estats Units, volem deixar clar que això no representa, en cap cas, el sentiment general de la població de l'illa i que és una afirmació totalment errònia”, expliquen.

Les associacions mediambientals i socials de l'illa segueixen demanant més contundència, més mesures i més participació en les decisions sobre el futur turístic de l'illa. L'entitat conservacionista PROU s'ha posat en peu de guerra per la intenció del Consell d'ampliar connexions amb els Estats Units. 'Davant de les informacions aparegudes aquests dies, on es diu que els eivissencs volen un vol setmanal directe amb els Estats Units, volem deixar clar que això no representa, en cap cas, el sentiment general de la població de l'illa i que és una afirmació totalment errònia'

“Qui diu que això és el que volem els eivissencs?”, es pregunten. Així mateix, asseguren que en cap moment la màxima institució insular ha preguntat a la ciutadania, “que sí que denuncia molt de temps la massificació i reclama mesures urgents per posar fre al creixement turístic desmesurat que està destruint la nostra terra, la nostra cohesió social i la nostra qualitat de vida”. Segons Rafael Jiménez, “el missatge ha estat contundent: volem posar límits al creixement, volem sostenibilitat real i volem una Eivissa habitable per a la gent”. PROU expressa el seu rebuig frontal a “qualsevol nova connexió aèria que incrementi encara més la pressió turística sobre Eivissa”.

“La responsabilitat sobre l'augment de les connexions aèries la té AENA”

Tot i això, tant l'entitat conservacionista com el Consell d'Eivissa fan recaure sobre AENA i l'Estat central la responsabilitat sobre el flux aeri a l'illa. El director insular de Turisme eivissenc, Juan Miguel Costa, coincideix en aquesta opinió, tal com expressa a elDiario.es. Tot i això, va ser la màxima institució insular la que llançava la notícia a so de bombo i platerets a la premsa local.

Tant l'entitat conservacionista PROU com el Consell d'Eivissa fan recaure sobre AENA i l'Estat central la responsabilitat sobre el flux aeri a l'illa

I és que la intenció del Consell i el seu departament de turisme no és nova. Ja al mes de juny de l'any passat el diari local esNoudiari titulava així: “El Consell exposa a la cònsol dels Estats Units l'interès a establir una connexió aèria directa entre Eivissa i Amèrica del Nord”. A aquesta reunió van assistir Marí i Costa, al costat de la cònsol general dels Estats Units a Espanya, Louise Guallpa-Lliguichuzhca. En aquesta, el president del Consell, només un mes després de les protestes ciutadanes, va expressar la importància del pes que havien aconseguit algunes companyies americanes al mercat turístic eivissenc. També es va posar de manifest “l'interès del Consell Insular i del sector turístic, en referència a la Marina de grans iots, a poder establir una connexió directa amb el país nord-americà”, publicava el rotatiu, segons un comunicat del Consell.

“Cercar noves rutes aèries amb els EUA és un objectiu que ja s'havia marcat el Consell fa temps (dues o tres legislatures enrere), i és una cosa en què s'està treballant. Encara no sabem ni podem quantificar quantes persones suposarà aquesta ruta, per la qual cosa no farem valoracions d'una cosa que encara no està definida”, puntualitzen a aquest diari fonts de la màxima institució insular. Les mateixes insisteixen: “Fa temps que treballem en la sostenibilitat d'Eivissa com a destinació turística, per això hem impulsat la Llei de Control d'Afluència de Vehicles a l'illa i estem en una lluita ferma contra l'intrusisme en l'oferta d'allotjament turístic, com demostra l'acord amb Airbnb que ens facilita retirar l'oferta no reglada d'aquesta plataforma i potenciar només l'oferta reglada”.

Fa temps que treballem en la sostenibilitat d'Eivissa com a destinació turística, per això hem impulsat la Llei de Control d'Afluència de Vehicles a l'illa i estem en una lluita ferma contra l'intrusisme en l'oferta d'allotjament turístic, com demostra l'acord amb Airbnb que ens facilita retirar l'oferta no reglada d'aquesta plataforma i potenciar només l'oferta reglada

Consell Insular d'Eivissa

La limitació de vols, “fonamental” per decréixer

Per la seva banda, Amics de la Terra, entitat que es troba al costat de PROU i més d'una quinzena d'entitats dins de la plataforma Canviem el Rumb, responsable de la manifestació del setembre passat, també apunta AENA com a responsable de l'augment de connexions aèries i de les ampliacions de l'aeròdrom eivissenc. AENA “no estableix cap procés transparent ni participatiu”, explica el portaveu, Hazel Morgan, a elDiario.es. “La limitació de vols és fonamental per aconseguir el decreixement”, concreta Morgan, sol·licita també que “la presa decisions s'obri als ciutadans”. “Sospitem que l'objectiu per no fer-ho és prolongar la presa de decisions i ignorar el problema i totes les conseqüències”, conclou.

La limitació de vols és fonamental per aconseguir el decreixement. La la presa de decisions ha d'obrir-se als ciutadans. Sospitem que l'objectiu per no fer-ho és prolongar la presa de decisions i ignorar el problema i totes les conseqüències

Hazel Morgan Amics de la Terra

Per la seva banda, PROU reclama la creació d'una taula oberta amb què Amics de la Terra no hi està gaire d'acord. “'Canviem el Rumb' va proposar una comissió d'entitats, però oberta a qualsevol pot ser un caos”, puntualitza el seu portaveu. Tot i això, tant una entitat com una altra remarquen la necessitat de decréixer “de forma responsable i planificada, en una illa petita, amb recursos limitats i un ecosistema fràgil, que ja fa temps ha superat els límits del que pot suportar”.

Des del Consell d'Eivissa asseguren que no fan valoracions al comunicat de PROU. “Nosaltres tenim un Pla de Màrqueting acordat amb el sector per, entre altres coses, diversificar l'oferta turística i fer de l'illa una destinació atractiva també fora de temporada, desestacionalització a través de l'esport, la cultura, el patrimoni, les famílies... evitant així que la demanda només es concentri als mesos centrals de l'estiu”, asseguren les fonts.

Des de PROU asseguren que no hi ha data per a noves mobilitzacions, encara que s?està analitzant l?ambient. “Estem valorant diferents accions de cara a la temporada”, conclou el portaveu. Des d'Amics de la Terra confirmen mobilitzacions per a la temporada. Altres entitats convocants de les manifestacions del 2024 no poden esperar. El Sindicat d'Inquilines ja ha pres una decisió: hi haurà manifestació contra els lloguers turístics, per exigir mesures per a l'accés de les persones residents a l'habitatge i reclamar l'aplicació de la Llei estatal d'habitatge, el proper 5 d'abril.

L'Aeroport d'Eivissa va tancar el 2024 el millor any de la història

Amb 9.069.410 viatgers registrats el 2024, un 1,5% més que el 2023, l'any passat es tancava el millor any de la seva història. Un total de 9.049.784 van ser passatgers procedents de vols comercials. D'aquests, 3.814.421 van viatjar en connexions nacionals, fet que suposa un increment de l'1% respecte a l'any anterior, i 5.235.363 ho van fer des d'aeroports internacionals o cap a aeroports, un 1,9% més.

Per mercats internacionals, el Regne Unit va ser el que més passatgers va comptabilitzar, amb 1.844.775 viatgers; el segueix Itàlia, amb 913.876; Alemanya, amb 705.366; Holanda, amb 565.307, i França, amb 416.845. L'aeroport eivissenc va sumar al desembre 240.379 passatgers, un 2,1% més que el mateix mes del 2023. Així mateix, va gestionar 2.730 operacions durant l'últim mes de l'any, fet que va suposar un augment del 2,7% respecte al desembre del 2023.

Etiquetas
He visto un error
stats