Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
España tiene más de un millón de viviendas en manos de grandes propietarios
La Confederación lanzó un ultimátum para aprobar parte del proyecto del Poyo
OPINIÓN | Aldama, bomba de racimo, por Antón Losada
Sobre este blog

Economista, assagista i traductor valencià, activista cultural i cívic, Gustau Muñoz és codirector de la revista L'Espill i col·laborador de L'Avenç i altres publicacions. Durant anys va ser editor a la IVEI, on fou cap de redacció de la revista Debats, i posteriorment a Publicacions de la Universitat de València. Autor dels llibres ‘Espill d’un temps’ i ‘Elogi del pensament crític’, així com de 'Corrents de fons Societat, cultura, política', 'El vertigen dels dies. Notes per a un dietari' i 'La vida dels llibres', tots publicats entre 2019 i 2021. Abans havia publicat 'Intervencions', 'A l'inici del segle' i 'Herència d'una època'.

Vigència de Josep Iborra

0

Josep Iborra (1929-2011) és sense cap mena de dubte un dels nostres més rellevants “assagistes”, en el sentit clàssic del terme. Un terme que -ja ho sabeu- és disputat i al qual se n’hi solen adscriure una considerable varietat de textos o enfocaments, de vegades molt distants. És, al capdavall, un terme elàstic, restrictiu o de màniga ampla. S’ha debatut molt, sobre això. 

En el sentit més estricte -i clàssic- l’assaig inclouria consideracions personals sobre una diversitat de temes i qüestions, estilísticament ben resoltes, però fonamentades essencialment en el judici, el criteri i la imaginació discursiva de l’autor. 

“Desenvolupament d’una actitud personal i d’un punt de mira personal, a propòsit de qualsevol tema i servint-se d’un llenguatge comú -però estilísticament molt marcat per la seua originalitat- i del sentit comú, entès com un criteri que combina la raó i els sentits, que en poden donar el màxim d’evidència, sempre limitada en els seus resultats i sempre provisional”. Això deia el mateix Iborra a propòsit del cas més proper i paradigmàtic per a nosaltres, l’assaig tal com el practicava Joan Fuster. Que per a ell era “un assagista de cap a peus, en la tradició dels grans autors europeus, d’Erasme i Montaigne, de Gide i Huxley, passant pels ‘il·lustrats’.”

Fuster com a prototip d’una manera de fer assaig. En l’extrem oposat de les monografies, els estudis, els tractats, els aprofundiments més o menys relacionats amb disciplines concretes, com la història, la sociologia, l’economia, la politologia o la teoria literària. És un punt de vista que té raons sòlides al seu favor. Tot i que no esgota el tema, almenys no en el panorama obert a partir de l’esclat de les ciències socials i humanes, que marca la situació intel·lectual de les darreres dècades. Després de Sartre i Camus, podríem dir.

Em sembla que l’assagisme d’Iborra s’ajusta bastant als perfils que havia discernit en la manera de fer de Joan Fuster -gran amic, autor al qual va dedicar molts textos que donaren peu a tres llibres (Fuster portàtilHumanisme i nacionalisme en l’obra de Joan Fuster; i Fuster, una declinació personal, els dos darrers pòstums.) Per bé que aquest assagisme havia restat una mica en la penombra. Iborra va excel·lir com a crític literari i com a estudiós de la literatura catalana, amb una presència constant a partir dels anys setanta. Les seues aportacions més destacades en aquest terreny es troben recollides als volums  Confluències. Una mirada sobre la literatura valenciana actual (Edicions Alfons el Magnànim-IVEI, 1995) i La trinxera literària (1974-1990. Estudis sobre literatura catalana al País Valencià (IIFV-Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1995). 

Ara bé, el 2004 va guanyar el Premi d’Assaig Mancomunitat Ribera Alta (dels Premis Bromera) amb Inflexions. I el 2007 es va publicar Breviari d’un bizantí (Arola editors), que havia guanyat l’any anterior el Premi Rovira i Virgili dels Premis Literaris Ciutat de Tarragona. I el 2018 es va publicar, ja pòstum, L’estupor, a l’editorial Afers. Això era una altra cosa...

L’estupor va permetre -crec-una aproximació més actualitzada a l’assagisme de Josep Iborra. També ho havia fet Inflexions, però de manera limitada. El Breviari d’un bizantí va circular més aviat poc. Qui s’acoste a aquests llibres fets de fragments, petits assaigs, aforismes i aproximacions intel·ligents a una gran varietat de temes, idees i autors, restarà literalment enlluernat. Si té un mínim de sensibilitat literària i de curiositat intel·lectual, és clar. L’estupor, d’altra banda, seria només un primer lliurament de l’edició d’un munt d’inèdits que aviat -i com seria de desitjar- veuran la llum. Una selecció mínima d’una gran quantitat “de material inèdit, que inclou quaderns i més quaderns de reflexions assagístiques, sense comptar-hi els seixanta blocs de dietari, i carpetes que apleguen fulls de totes les mides”, com apunta el seu fill, Enric Iborra a la “Nota preliminar”. Iborra venia d’una lectura profusa, intensa, de Michel de Montaigne però també de Pascal -quan vaig llegir Inflexions em va sobtar el fet que hi ocupava “un lloc considerable la reflexió sobre la idea de Déu, i sobre la gran narració bíblica i neotestamentària”, és a dir, una preocupació d’índole més o menys religiosa.

Però Iborra era també un gran lector de Paul Valéry i André Gide. Tot un món d’idees i reflexions personals i gens ingènues -passades pel sedàs de l’experiència, la meditació personal i la lectura- sobre el sentit de la vida, el paper dels intel·lectuals, l’existència humana i el pas del temps, l’ofici de lector, la literatura en totes les seues manifestacions, la dimensió pública i la dimensió privada o íntima. Una mena de cartografia moral. “En un llibre, el que m’interessa és la irradiació de la personalitat del seu autor”. Elias Canetti enlluernava -a La província de l’home, per exemple- però Josep Iborra també. Moltes de les seues reflexions i dels seus aperçus o petits assaigs temptatius no tenen res a envejar a les Minima moralia de Theodor W. Adorno. Exagere? Ni un pam. És fàcil de comprovar...

Estic molt d’acord amb Enric Iborra quan escriu que les coincidències amb Fuster i “una lectura superficial, o una no lectura de la seua obra literària, han fet que alguns hagen considerat Josep Iborra com un epígon de Fuster.” No ho era. Tenia vàlua i substantivitat pròpia, amb escreix. Una obra per descobrir, que no ha tingut la recepció escaient, ni al País Valencià ni al conjunt de l’àmbit lingüístic català -tan desmanegat i desarticulat.

És clar que la personalitat tan marcada de Fuster provocava eclipsis, i que Iborra era una persona discreta i retreta. Però en tot plegat hi intervé també una impressió que em ronda insistent, una circumstància a la qual el mateix Iborra -ja molt gran- al·ludia en una carta al seu amic Richart: “Tinc la impressió, per no dir la convicció, que el que pense i escric està ja deixat enrere, que el nostre temps ‘cultural’ ha caducat ja, i ara interessen altres coses.” Ho deixaré ací. Lucidesa fins el final... 

Josep Iborra és tan actual i contemporani com qualsevol dels clàssics. Llegiu-lo i ho comprovareu. Ara, si no volem saber-ne res, ni dels clàssics, ni de la cultura, això ja és un altre tema. Seria realment penós, un passaport cap al no-res.

Sobre este blog

Economista, assagista i traductor valencià, activista cultural i cívic, Gustau Muñoz és codirector de la revista L'Espill i col·laborador de L'Avenç i altres publicacions. Durant anys va ser editor a la IVEI, on fou cap de redacció de la revista Debats, i posteriorment a Publicacions de la Universitat de València. Autor dels llibres ‘Espill d’un temps’ i ‘Elogi del pensament crític’, així com de 'Corrents de fons Societat, cultura, política', 'El vertigen dels dies. Notes per a un dietari' i 'La vida dels llibres', tots publicats entre 2019 i 2021. Abans havia publicat 'Intervencions', 'A l'inici del segle' i 'Herència d'una època'.

Autores

Etiquetas
stats