“Amb el confinament la situació de persones vulnerables està agreujant-se, especialment en treballadores sexuals trans i migrants del col·lectiu LGTBI”
Si alguna cosa ha posat de manifest la pandèmia del COVID-19 és la vulnerabilitat d’alguns sectors de població. El virus pot no entendre de classes, però els efectes que està provocant s’acarnissen amb les persones a mesura que se’n disminueix la renda.
La població en risc d’exclusió és qui està patint més aquesta crisi. Així ho constaten les professionals del servei Orienta LGTBI, un espai d’atenció i assessorament a persones del col·lectiu per part de la Generalitat Valenciana. La Conselleria d’Igualtat va donar instruccions perquè es continuara prestant el servei per la via telefònica i les seues treballadores van expressar la por que les persones a qui feien seguiment cessaren el contacte. Segons les dades del departament de Mónica Oltra, el servei ha prestat un miler d’atencions telefòniques des de l’inici del confinament, en línia amb les d’altres mesos. Per a les professionals, això implica que es continua arribant a les persones amb problemes.
En qualsevol altre període de l’any destaquen les atencions psicològiques, segons explica Marina, treballadora d’Orienta LGTBI a València. Però segons han pogut constatar en les tres oficines provincials, durant la pandèmia les principals atencions han sigut dels serveis jurídics a dos col·lectius molt específics: les dones trans treballadores del sexe i les persones LGTBI migrants sol·licitants d’asil. “Amb el confinament hem vist que la situació de persones especialment vulnerables va agreujant-se. És el cas de les dones trans treballadores del sexe i de les persones migrants que estan a la nostra comunitat i són sol·licitants d’asil”, expressa Marina.
Aquests col·lectius “no tenen molts recursos i en aquesta situació d’alerta, a més de no poder generar recursos econòmics, pateixen un aïllament i la soledat és brutal”. En el cas de les migrants, afig, es paralitza la seua tramitació administrativa, que els impedeix arribar a altres recursos. “Moltes de les consultes, especialment d’assessoria jurídica, són sobre la situació administrativa per a regularitzar la seua situació i obrir la porta a altres recursos”, expressa
En el marc de les dones trans que exerceixen la prostitució, les circumstàncies es gestionen a través de Lambda, que compta amb programes específics. Les treballadores d’Orienta LGTBI deriven els que ho necessiten. “Manquen de recursos econòmics i tenen problemes per a accedir a menjar. Nosaltres gestionem l’ajuda amb el repartiment d’aliment i per a obtindre les ajudes econòmiques”, explica. “La població trans és una de les que estan en situació de risc d’exclusió i vulnerabilitat a tots els nivells”, afig.
El servei Orienta LGTBI va començar a prestar atencions l’agost passat, amb presència en les tres províncies valencianes, sota el mantra de l’atenció multidisciplinària a persones del col·lectiu LGTBI. El servei està dirigit principalment a lesbianes, gais, trans, bisexuals i intersexuals, així com els seus familiars i persones reunides que requerisquen una atenció específica vinculada a la seua realitat.
Les oficines, explica, es conceben com un servei integral i multidisciplinari. Es preveu la coordinació del servei, professionals de la psicologia, grups d’ajuda mútua, professionals de treball social que duen a terme l’itinerari social de la persona que contacta, professionals jurídics, una persona de suport en exclusiva per a temàtica trans i personal d’administració.
Amb el confinament, han adaptat l’atenció i es presta per via telefònica, amb videotelefonada si és possible. “Atenem persones que no han tingut un desenvolupament fàcil en la seua vida”, expressa Marina, i posa en valor la faena de les seues companyes. Atenen casos d’assetjament escolar, violència en l’àmbit de la família, de parella, dubtes legals, discriminació... I de nou, es topen amb el mateix problema que altres serveis socials: “Els que no disposen d’un espai prou segur per a parlar amb la psicòloga ens han dit que no volen, perquè els pot suposar més problemes que solucions”, casos en què s’espera que siga la persona afectada qui puga contactar. “Amb les que sí que poden s’han pactat horaris per a prestar l’atenció”.
Marina creu que, a mesura que se succeïsquen les fases del confinament, serà més fàcil per a les usuàries tornar a contactar. “Estan generant-se moltes situacions i sentiments que habitualment gestionaríem d’una altra manera. Si una persona necessita atenció urgent, ens coordinem per atendre-la. Teníem por que les persones usuàries no cridaren, que baixara el nivell d’atencions. Però hem vist que no ha sigut així. És bo que ens telefonen, perquè som ací per atendre-les. És difícil demanar ajuda”, conclou.
0