Joan Ribó: “Hem passat del cotxe com a amo i senyor a un model de transport sostenible”
“Un dels atractius perquè la gent trie una ciutat és la qualitat de vida”. Així començava Gumersindo Lafuente, coordinador de la revista d'eldiario.es, la presentació a València del nº 16 de la publicació trimestral pensada per als socis: 'La ciutat civilitzada'. Lafuente ha moderat una conversa en la Sala Russafa sobre mobilitat en la qual han participat Joan Ribó, alcalde de València i usuari històric de la bici; Pilar Gil, enginyera de camins, especialista en mobilitat i impulsora del camí escolar; Paco Tortosa, geògraf, viatger, fotògraf, autor d''Espanya amb bici' i apassionat de la mobilitat sostenible; i Patricia Bellver, sènior project manager de ETRA, especialista en smart cities, transport i mobilitat, enginyera tècnica.
L'alcalde de València ha destacat com ha evolucionat l'espai públic, que ha considerat “la nostra segona casa”, en els últims anys des del punt de vista d'un usuari de la bicicleta com ell: “Abans, quan em parava en un semàfor estava sol, després érem dos o tres. Ara ens ajuntem sis o set persones amb bicicleta”.
D'aquesta manera, Ribó, que ha augurat grans canvis a tots els nivells en allò que es refereix al transport, s'ha referit a l'aposta del seu govern per la mobilitat: “Hi havia un paradigma, el cotxe com a amo i senyor, no obstant això ara provem els desplaçaments sostenibles, sense pensar necessàriament en el cotxe”. Així, es planteja un repartiment de l'espai públic, ampliant voreres i habilitant carrils bici, que al seu torn conviuen amb el transport públic, que és “fonamental”.
En aquest sentit ha defensat l'EMT com la que més creix de tota Espanya, malgrat tenir moltes línies que s'han quedat “obsoletes”, per la qual cosa es continuarà amb les modificacions que ja s'han iniciat: “De vegades cal fer coses en matèria de mobilitat que són, en principi, impopulars, encara que al final s'accepten i no es torna arrere”. A més, ha puntualitzat que el transport públic no es pot cenyir a la ciutat, ha de contemplar l'àrea metropolitana, fet que “ningú no es plantejava fa vint anys”.
L'espai públic per al vianant
A València s'ha referit Pilar Gil: “Aquesta ciutat es va dissenyar perquè no hi haguera embossos, la qual cosa fa més complicat l'espai públic per al vianant”. També s'ha referit a l'experiència dels 'camins escolars', perquè els xiquets puguen anar al col·legi sense adults. “Quan reuneixes els xiquets per a anar caminant a l'escola s'aconsegueix viure la ciutat”, ha comentat. També ha parlat de l 'aula de la bici', en la qual s'ensenya a circular amb bicicleta a dones majors que mai ho havien fet abans.
Patricia Bellver, per la seua banda, ha explicat que estem anant cap a conceptes de mobilitat diferents als de fa anys: “La tecnologia pot facilitar el mode de transport i el seu ús respectuós i segur”. El que es pretén és reduir l'ús del vehicle privat i posar a la disposició dels ciutadans totes les opcions de transport públic: “La mobilitat com a dret”.
Finalment, Tortosa, que ha reconegut que mai ha tingut cotxe des que es va adonar que es desplaçava més eficientment amb bicicleta, ha comentat que hi ha una proposta sobre la taula de la Generalitat Valenciana per a crear una xarxa de vials no motoritzats amb l'objectiu de poder desplaçar-se amb bicicleta per tot el territori. “En conselleria hi ha un projecte d'autovia per a bicicletes des del barri de Malilla fins a Silla, connectant tots els polígons industrials”, ha dit Tortosa en un altre moment, i ha lamentat: “Ha d'estar en algun calaix”.