La zona per a vianants del centre inclourà la plaça de l’Ajuntament i part de la Pau
“El centre històric no pot ser una via de pas per a creuar València”. Així de contundent s’ha mostrat el regidor d’Urbanisme de l’Ajuntament de València, Vicent Sarrià (PSPV).
L’edil ha explicat a eldiario.es la idea del que serà la zona per a vianants de Ciutat Vella, el gran repte del nou equip de Govern que dirigeix Joan Ribó (Compromís), amb el suport del PSPV i de València en Comú.
Segons Sarrià, “la filosofia i la prioritat de l’equip de Govern és que d’una manera gradual i consensuada amb associacions de veïns i comerciants, el centre històric recupere espai públic en detriment del vehicle privat”.
En aquest sentit, ha comentat que la remodelació de la plaça de la Reina comportarà “un canvi en la mobilitat i en el transport públic”, una cosa que, posteriorment, tindrà efectes en la plaça de l’Ajuntament, que també serà revisada “perquè siga més humana i transitable, ja que serà una actuació de conjunt”.
D’aquesta manera, es restringirà el trànsit des del carrer de la Pau, a l’eix format per la plaça de la Reina, el carrer de Sant Vicent i plaça de l’Ajuntament. Una zona a què només podran accedir veïns, transport públic i vehicles comercials per a càrrega i descàrrega. La resta del trànsit es desviarà, previsiblement, per Poeta Querol.
En aquest sentit, Sàrria ha insistit en el fet que tot formarà part d’un procés que es durà a terme “a poc a poc, per fases i amb el consens de veïns i comerciants”.
De fet, de moment l’Ajuntament només ha destinat 100.000 euros amb vista a l’any que ve per a la redacció del projecte de reurbanització de la plaça de la Reina, que passarà a ser de vianants quasi del tot.
Ciutat de Bruges, la prioritat
Paral·lelament, segons l’edil, el Consistori pretén accelerar el projecte de reurbanització de la plaça de la Ciutat de Bruges, que inclourà la plaça del Mercat.
Segons Sarrià, la idea és que es restringisca l’entrada indiscriminada de vehicles en l’eix format per l’avinguda de Maria Cristina, la plaça del Mercat i el carrer de la Bosseria, entre altres coses per a salvaguardar l’entorn de la Llotja, monument declarat Patrimoni de la Humanitat.
Així, com en el cas dels projectes anteriors, només hi podrien accedir veïns, transport públic i mercaderies, mentre la resta del trànsit es desplaçaria per l’avinguda del Baró de Càrcer, tal com passa actualment per les obres de reurbanització del carrer de Sant Vicent.
Aquest projecte, que depén de la Conselleria d’Obres Públiques, es presentarà al llarg de l’any que ve, segons fonts d’aquest departament.
L’eliminació del trànsit privat en el centre històric es completaria, segons Sarrià, amb restriccions en l’eix format pels carrers de Serrans, Cavallers i la Bosseria: “Aquests carrers, per menuts que siguen, no poden continuar funcionant com a carreteres”, ha sentenciat l’edil.