Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
Sobre este blog

Secció de cultura de l'edició valenciana d'elDiario.es.

L’IVAM tanca 2024 amb un balanç de 14 exposicions, la reobertura de la sala Pinazo i dos premis nacionals

L'exposició Pinazo a la sala Muralla de l'IVAM.

0

L’Institut València d’Art Modern (IVAM) va tancar l’any 2024 amb un balanç de 14 noves exposicions i un programa que ha inclòs grans noms valencians com Llorenç Barber, Gabriel Cualladó, Eusebio Sempere o Ignasi Pinazo (que va tornar a la sala de la Muralla després de les obres de condicionament de l’espai), juntament amb artistes de l’escena internacional com Simone Fattal, Francesca Woodman, Julia Margaret Cameron o Carolina Caycedo.

El 2024 va ser l’any de la riuada, els efectes de la qual van tindre ressò en l’IVAM durant els últims mesos de l’any, i van afectar part del programa educatiu i d’activitats culturals, especialment durant les setmanes posteriors. Un fet que obligà, a més, a posposar la cerimònia d’entrega del Premi Julio González a l’artista Simone Fattal.

L’any 2024 dos premis nacionals van ser protagonistes en l’IVAM. El comissari de l’exposició ‘Popular’ a partir de la col·lecció del museu, Pedro G. Romero, va ser guardonat amb el Premi Nacional d’Arts Plàstiques. El jurat va ressaltar com una de les fites destacades en la seua carrera exposicions referencials com ‘Popular’, que es va exhibir fins al mes d’abril passat en el museu valencià.

L’IVAM també va col·laborar en 2024 amb Jorge Ribalta, Premi Nacional de Fotografia. L’artista, investigador, editor i comissari independent va aportar una reflexió sobre la història de la fotografia a Espanya a partir de Gabriel Cualladó, en el catàleg editat per l’IVAM amb motiu de l’exposició dedicada al fotògraf de Massanassa.

Estes exposicions, a les quals cal sumar els programes públics amb conferències, tallers, activacions específiques i visites comentades, tanquen un any en què l’IVAM va comptabilitzar 174.854 visitants. Una xifra d’assistents que s’ha vist afectada per les conseqüències de la riuada i pel tancament de l’exposició de Josep Renau en IVAM Alcoi a conseqüència d’una fallada en el sistema de climatització de la seu, dependent de l’ajuntament de la localitat.

Els mesos amb més visites van ser octubre, abril i febrer, en els quals destaca l’afluència més alta registrada durant les vacacions de Pasqua i pel 35é aniversari de l’IVAM. El museu va commemorar la seua inauguració el 18 de febrer de 1989 amb entrada gratuïta i activitats especials, entre les quals va destacar el concert de Niño de Elche i Xisco Rojo. El mes de novembre, després de les inundacions, va registrar una disminució significativa del nombre de visitants que es va anar recuperant a partir de desembre.

Al llarg del 2024 l’IVAM va continuar treballant en la seua internacionalització amb institucions com la National Portrait Gallery de Londres, el Museé du quay Branly de París o la Fundació Gulbenkian de Lisboa en tres projectes de gran envergadura. En esta línia d’oferir exposicions i projectes compartits, cal recordar la col·laboració amb el MACA d’Alacant en la mostra d’Eusebio Sempere i l’exposició dedicada a Juana Francés, que va itinerar al Centre Cultural Niemeyer d’Avilés.

En paral·lel a la internacionalització, l’IVAM va continuar treballant amb accions en el territori de la mà de les mediacions de ‘Confluències’, que va desplaçar el museu a xicotetes localitats de la Comunitat Valenciana.

Així mateix, en 2024 la col·lecció de l’IVAM va créixer amb l’acord per a l’adquisició d’obres d’art Ángeles Marco, Rosa Torres, Bleda y Rosa, Olga Diego, Mar Reykiajvik, Alex Reynolds, Belén Rodríguez i Alberto Feijóo.

Reobertura Sala Pinazo

L’any 2024 les obres d’Ignasi Pinazo van tornar a la sala original que les allotjava després de les obres de rehabilitació integral de la muralla medieval. Un projecte en el qual, a més de consolidar i realçar els 68 metres lineals de muralla que conserva el museu, es van abordar desafiaments com resoldre els problemes d’accessibilitat de la sala (un espai expositiu de 1.000 metres quadrats). D’esta manera, l’IVAM ha aconseguit destacar un important enclavament patrimonial del segle XIV, declarat bé d’interés cultural, amb motiu del 35é aniversari del museu.

Programes Públics i Mediació

L’equip de Programes Públics i Mediació de l’IVAM va impulsar en 2024 un extens pla d’activitats, incloent visites i mediacions, performances o experiències dissenyades específicament per a centres escolars.

El museu ha continuat apostant per programes que s’estenen en el temps i en el territori, com el projecte ‘Els Grans’ per a majors de 55 anys; la iniciativa d’activitats extraescolars que porta per títol ‘Bandarres’; la proposta de ‘Poliglotisme’, que pretén experimentar des del llenguatge i la diversitat cultural; o ‘El Gest Narratiu’, un club de lectura al voltant de la col·lecció i les exposicions temporals.

Així mateix, l’IVAM també ha iniciat noves propostes com una escola de belles arts per a avis i nets o la ‘Visiteta’, una activitat pionera en la qual mares, pares i els seus bebés de menys d’un any poden visitar les exposicions de la pinacoteca i finalitzar a la Sala Blana, un espai per a gatejar i jugar.

El Centre Julio González va acollir conferències i xarrades de la mà de professionals com a Yayo Herrero, Sigfried Zielinski, Jordi Costa, Yuk Hui, Françoise Vergès o Sandi Hilal i va organitzar un seminari al voltant de Manuela Ballester, en col·laboració amb la Universitat de València.

Des de l’IVAM també es va apostar per potenciar la investigació al voltant de les falles per tercer any consecutiu, esta vegada posant el focus en el so i la pólvora, i es va desplaçar el museu a discoteques mítiques com Spook. En el capítol de col·laboracions amb Les Arts va destacar ‘Artifacts Assembly’, un llargmetratge musical de no-ficció que va aconseguir generar un vincle entre onze peces musicals i una selecció d’obres d’art de la col·lecció de l’IVAM.

Augment de la comunitat digital

En l’àmbit digital l’IVAM manté la seua projecció a través de la pàgina web amb més de 800.000 pàgines vistes i 230.000 nous usuaris. El principal mitjà pel qual el públic arriba a la pàgina és el trànsit directe, que prové de persones que escriuen directament l’URL en el seu navegador, un indicador positiu de fidelització d’audiència i reconeixement de marca.

En xarxes socials, la comunitat de l’IVAM va créixer amb 3.302.060 persones. En el canal d’Instagram del museu van augmentar els seguidors en un 13 %, igual que en TikTok, que ha crescut un 47 % fins a arribar als 11.800.

Sobre este blog

Secció de cultura de l'edició valenciana d'elDiario.es.

Etiquetas
stats