La Generalitat podrà multar fins amb 1,7 milions les empreses que es resistisquen al sistema de retorn d’envasos
“L’obstaculització del bon funcionament del sistema pels productors obligats per aquesta llei, de manera activa o omissiva, que per la seua transcendència impedisca la posada en marxa del servei pel gestor del sistema”.
Aquesta és una de les infraccions catalogades de molt greus que recull l’esborrany del Projecte de llei de protecció addicional del medi ambient, a què ha tingut accés eldiariocv.es.
Aquest document, que regularà la implantació del Sistema de Depòsit, Devolució i Retorn (SDDR) d’envasos a la Comunitat Valenciana, s’ha remés als membres del CAPMA (Consell Assessor i de Participació del Medi Ambient) perquè l’analitzen i el tracten amb vista a la reunió que tindrà lloc el pròxim 3 de novembre.
La previsió és tenir ultimat el text definitiu abans del final d’any per a l’aprovació pel Consell i per les Corts el 2017, amb la idea que el sistema entre en funcionament el 2018, a pesar de l’oposició frontal d’Ecoembes.
Segons l’esborrany esmentat, aquest tipus de faltes ocasionaran multes entre 45.000 euros i 1,7 milions d’euros.
Així, també estan considerades infraccions molt greus aspectes com la falta d’inscripció dels productors o dels envasos posats al mercat valencià en els registres administratius o l’incompliment del deure de remetre els depòsits cobrats al gestor del servei.
Quant a les infraccions greus, ocasionaran multes entre 901 i 45.000 euros i estaran considerades com a tals, per exemple, “l’incompliment del deure de reembossar-ne l’import al consumidor final una vegada s’haja fet el retorn”.
També “l’incompliment per les persones obligades del deure d’acceptar la devolució de l’envàs en els supòsits exigits” o “del deure d’informació al consumidor final, tant del cobrament del depòsit com de la possibilitat de la devolució una vegada retorne l’envàs en els termes que s’establisquen”. A més, també es considera falta greu “l’omissió del deure de presentar la declaració mensual d’envasos i de facilitar al gestor del sistema les dades relatives a la seua activitat”.
Pel que a les infraccions lleus, suposaran multes de fins 900 euros i tindran aquesta consideració “el retard en el deure d’informació al gestor del sistema dels envasos que es distribuïsquen o es comercialitzen a la Comunitat”, així com també “de facilitar al gestor les dades relatives a la seua activitat que siguen rellevants per a comprovar l’eficiència i avaluació periòdica de l’SDDR”.
Segons l’esborrany, el sistema serà “preferentment de gestió indirecta”, és a dir, per alguna empresa o organització, encara que, en el cas que no siga possible, la Generalitat desenvoluparia un ens de manera 100% pública.
En aquest sentit, el gestor del sistema serà responsable, entre altres coses, “de liquidar els depòsits, de cobrar als agents econòmics les tarifes públiques per l’administració del sistema de depòsit; de compensar els agents econòmics que intervenen com a punt de devolució d’envasos; d’arreplegar els envasos de begudes tornades des dels punts de devolució d’envasos registrats en el sistema; de publicitar el sistema als consumidors i d’informar la Conselleria competent en matèria de residus sobre els resultats anuals de reciclatge”.
Envasos i productors que entren en l’SDDR
El text provisional de la nova llei estableix que entraran en l’SDDR “els envasos de metall, plàstic, brics i vidre de cerveses, sucs, refrescos i aigües amb un volum d’ompliment de 0,1 a 3 litres”.
Quant als productors obligats a integrar-se en el sistema, seran “tots els que comercialitzen al territori de la Comunitat Valenciana productes els envasos dels quals siguen susceptibles d’abandó”.
Tots ells, “estaran exempts de contribuir al cost del Punt Verd (contenidors d’envasos d’Ecoembes) que determinen els sistemes de gestió autoritzats, a fi d’evitar una doble contribució o imposició al producte”.
Informació al consumidor
L’SDDR consisteix bàsicament a incrementar 10 cèntims el preu dels refrescos i de les begudes en els envasos esmentats, que després són reembossats als consumidors una vegada tornat l’envàs en bon estat als punts d’arreplega habilitats, que seran tots els comerços que venguen aquests productes i els supermercats.
En aquest sentit, tots aquests establiments estaran obligats “a informar el consumidor de manera clara i visible sobre el depòsit de 10 cèntims, perfectament diferenciat del preu del producte, sobre la possibilitat de tornar els envasos i recuperar el depòsit, mitjançant avisos clarament recognoscibles i llegibles”.
Segons la normativa, el depòsit serà reembossat en el punt de venda al consumidor final en diners efectius o mitjançant un val canviable en caixa en el mateix establiment, i el receptor de l’envàs no podrà cobrar per l’acceptació d’aquest“.
A més, “la devolució i la recepció dels envasos podrà ser manual o mecànica i no es podran tornar a un mateix comerciant o establiment, per a rebre’ls de manera manual, més de 20 envasos per persona i dia”.
Pel que fa a l’estat dels envasos, “se supeditarà la recepció al compliment d’unes condicions determinades de conservació i netedat que fixarà el gestor del sistema i que consistiran a estar l’envàs, en tot cas, buit i amb el codi de barres visible i llegible”.
Establiments obligats a arreplegar envasos
Segons l’esborrany, “l’obligació d’acceptar envasos en els punts de venda afectarà els comerços i els establiments afectats, que atendran exclusivament els envasos dels mateixos materials que comercialitzen”.
En el cas de petits comerços, “l’obligació d’acceptar envasos es podrà limitar a envasos de la grandària i del material que comercialitzen”.
De la seua banda, “queden exempts de l’obligació d’acceptar envasos els bars, els restaurants, les cafeteries i els quioscos, llevat que l’empresari de l’hostaleria n’accepte voluntàriament”.
L’SDDR preveu uns nivells de retorn d’envasos del 85% el 2020 i del 95% el 2025.