L'últim metro que va circular el dia de la DANA ho va fer per vies inundades: “No va morir ningú de casualitat”
LLEGIR EN CASTELLÀ
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), la principal empresa pública de la qual depén el transport metropolità a l'Horta Sud, va mantenir el servei de metro el 29 d'octubre passat, dia de la DANA, tot i que un treballador va alertar poc després de les 19.00 que la via a l'alçada de Paiporta estava inundada i que el barranc del Poio feia “por”, segons fonts consultades per elDiario.es. L'avís es va donar mitjançant el sistema 'tren terra', una consola que cada unitat de metro porta incoporada i que connecta permanentment el comboi amb el Lloc de Comandament de FGV per comunicar qualsevol incidència. Un altre comboi va passar pràcticament al mateix temps per aquest tram en direcció sud. Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana ha declinat contestar les preguntes d'aquest diari sobre la cronologia del 29 d'octubre.
7.32, el compte de X de Metrovalencia llança el primer avís de retards en les línies 1 i 2 “a causa de les pluges”.
A les 7.53, Metrovalència anuncia en X la interrupció de la circulació entre l'Alcúdia i Castelló “a causa de les pluges”.
A les 8.06 s'anuncia, també en X, la interrupció de la circulació entre Alginet i Castelló.
A les 9.37, se suspèn la circulació de la línia C3 de Rodalies, que depèn del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, entre Chiva i Buñol per acumulació d'aigua (es va restablir a les 10.58), segons fonts d'Adif.
A les 9.55, se suspén la circulació del rodalies entre Buñol i Utiel també per acumulació d'aigües.
Sobre les 12.00, FGV talla un tram inundat entre l'Alcúdia i l'Alginet. A més, durant tota la jornada hi va haver incidències aïllades pel vent (a Empalme en direcció cap a Paterna i Llíria) o per inundacions (a Alginet i Carlet).
A les 17.00 comença la reunió del Centre de Coordinació Operativa Integrada (Cecopi), en què participa el cap de Seguretat i Protecció Civil de FGV, José P.
A les 17.15 se suspèn la circulació de trens de Rodalies entre Utiel i València Nord.
A les 17.21, Metrovalencia anuncia en X que se suspèn la circulació dels trens entre Picassent i Castelló per la pluja.
A les 17.26, el compte de Metrovalència adverteix que l'estació de Torrent ha quedat fora de servei. Els trens de la línia 2 ja no circulen entre València Sud i Torrent Avinguda. parades de Torrent i Torrent Avinguda.
17.40 es restableix la circulació de les línies 2 i 7.
A les 17.45 Adif decideix suspendre la circulació de l'AVE per la inundació d'un túnel entre Siete Aguas i Chiva. L'entitat pública ho anuncia en xarxes socials a les 18.18. “De manera preventiva”, indica Adif, la circulació en la línia d'alta velocitat que uneix Madrid i València queda interrompuda.
A les 18.06, Metrovalencia adverteix en X que “els trens circulen amb retard” a causa de les pluges.
A les 18.20, Adif suspèn el servei de Rodalies de la línia C-6 i l'eixida de trens de llarga distància de Barcelona i València.
A les 18.50, Adif suspén la circulació de trens de Rodalies entre València, Xàtiva i Gandia per acumulació d'aigua i ocupació de circuits de via en diferents estacions dels trajectes. També se suspén la circulació de trens de llarga distància, mitja distància, i Rodalies de les línies C-1 i C-2 de València i Mercaderies, la qual cosa implica la paralització de totes les relacions a l'entorn de la capital.
A les 18.54, ja de nit, el barranc del Poio a l'alçada de Picanya, localitat veïna de Paiporta, estava a punt de desbordar-se.
A les 19.00, Metrovalència indica en X que s'ha interromput la circulació de totes les línies entre Castelló i Sant Isidre.
Cap a les 19.00, el Lloc de Comandament de FGV del Complex Ferroviari de València Sud, centre operatiu de l'empresa pública, rep l'avís que la via, a l'alçada de Paiporta, està inundada. L'avís també alertava sobre el barranc del Poio. Dos trens circulen en aquell moment entre València Sud i Paiporta, un en ascendent (cap a la capital, en direcció nord) i un altre en descendent (cap al sud).
Sobre les 19.05, l'últim metro va passar pel barranc del Poio. Després de l'avís rebut, un tècnic amb un tren material (un comboi sense passatgers) trau el cap a Paiporta per fer un reconeixement de via, tal com marca el protocol d'actuació en situacions d'emergència.
A les 19.14, À Punt retransmet la caiguda d'un pont de Paiporta.
Cap a les 19.20, una parella de seguretat acudeix, per ordre del Lloc de Comandament, a l'estació subterrània de Torrent Avinguda, situada al sud de Picanya i Paiporta, a rescatar la cap de circulació. Dos maquinistes es van quedar a la cambra de descans d'aquesta estació i van haver d'eixir pel seu compte per posar-se fora de perill.
A les 19.40, la Terminal de Coordinació de Seguretat registra un avís perquè s'obri el pas a nivell a Picanya (que permet accedir a l'altra banda de la via i que habitualment es manté tancat) per permetre evacuar vehicles. La Terminal de Coordinació de Seguretat també rep una altra trucada de Paiporta per tallar la tensió de la catenària.
A les 19.44, l'aigua comença a inundar el Lloc de Comandament de FGV a València Sud, encarregat de la gestió centralitzada de l'explotació de la xarxa de Metrovalència, incloent-hi les línies de metro, rodalies i tramvia.
Aproximadament sobre les 19.55, uns 80 viatgers, entre ells nens i una dona embarassada, es refugien a les instal·lacions de València Sud.
A les 20.00 es desallotja el departament d'atenció al client i de telecomandament (encarregat del control de les estacions i subestacions elèctriques d'alta i baixa tensió que alimenten la infarestructura ferroviària) del complex de València Sud, situat a uns 1.200 metres del barranc del Poio.
El Centre de Trànsit Centralitzat opera, a contrarellotge en una situació molt crítica, per intentar parar la circulació. D'una banda es desvia a un comandament local el tramvia (que no circula per la zona de l'Horta Sud). Mentrestant, els responsables de FGV intenten localitzar pel sistema del 'tren terra' els combois però la centraleta ja falla a aquesta hora. Es va poder localitzar 19 unitats en tota la xarxa de transports.
A les 20.11, la Generalitat Valenciana envia l'alerta massiva als mòbils.
A les 20.21, el Lloc de Comandament de FGV queda totalment negat. En aquell moment, es viuen escenes de pànic, ja que en un primer moment la pressió de l'aigua impedia obrir les portes. El desbordament va inundar tot el complex, que va quedar totalment inoperatiu. Gairebé un centenar de vehicles pertanyents a treballadors van ser retirats posteriorment de l'aparcament.
El personal que estava en les instal·lacions, a més de passatgers, va passar tota la nit refugiat a la primera planta, inclosos el gerent de FGV, Alfonso Novo, i el secretari autonòmic d'Infraestructures i Transports, Javier Sendra, que havien acudit a una reunió.
Davant la dimensió de la catàstrofe, molts treballadors de FGV van haver de buscar-se la vida per sobreviure a la barrancada. Va ser el cas de tres empleats de les brigades itinerants d'instal·lacions fixes (encarregats de resoldre avaries en passos a nivell, catenàries o senyalitzacions) als quals l'aigua els va agafar en la furgoneta a Benetússer. Els treballadors es van poder refugiar en un edifici i al dia següent van tornar a peu a casa seua. “Ningú va ser advertit, ningú no es va preocupar per ningú”, resumeix una font de FGV.
A les 21.35, el compte en X de Metrovalència avisa que “a causa de les pluges i després de l'alerta de Protecció Civil queda interrompuda la circulació en totes les línies”.
A les 22.08, un altre missatge en X afirma: “El servei romandrà suspès fins a un altre avís. No està prevista activitat per demà al matí [30 d'octubre]”
El gerent de FGV, el popular Alfonso Novo, va afirmar en una entrevista en À Punt el passat 18 de novembre que “més de 35 persones” de la plantilla van ser afectats per la DANA. Les 19 màquines que restaven el dia de la DANA al complex de València Sud van quedar afectades en major o menor mesura. Novo va reconèixer que “fa molt anys” que s'havia d'haver tingut un “lloc de comandament replicat” per “poder donar atenció als trens si cau el principal”, tal com va passar el 29 d'octubre passat.
El punt de “major destrucció” de la DANA per a la infraestructura del metro va ser precisament la cruïlla de la línia 1 sobre el barranc del Poio al seu pas per Paiporta, tal com reconeix un informe de FGV elaborat per justificar els contractes d'emergència posteriors. El “poder devastador” de la barrancada es va estendre “principalment cap a les estacions de València Sud, de Picanya i, en menor intensitat, cap a Torrent”, afegeix el mateix informe.
0