València anuncia una zona de baixes emissions de mínims: multes de 200 euros a un 10% de turismes entre desembre i el 2028
Una zona de baixes emissions (ZBE) de mínims per a complir l’expedient i que en la pràctica no tindrà gairebé cap afecció en el trànsit de la ciutat. Aquest és el model aprovat pel PP i per Vox per a tractar de millorar la qualitat de l’aire a València, cosa que, si s’aconsegueix, no serà a curt termini ni de manera significativa. Això es desprén de l’esborrany de l’ordenança reguladora de la ZBE aprovada el 27 de desembre passat per l’Ajuntament de la capital que dirigeix l’alcaldessa María José Catalá.
El text encara ha de passar un tràmit de consulta pública i aprovar-se de manera definitiva en el ple, per la qual cosa es preveu l’aprovació definitiva i l’entrada en vigor a mitjan segon trimestre de l’any que ve. Així doncs, des de l’entrada en vigor de la norma fins al 30 de novembre de 2025 es posarà en marxa una fase informativa durant la qual es donarà preavís als vehicles afectats per les restriccions mitjançant l’enviament de notificacions, només a efectes informatius.
Una vegada aprovada l’ordenança, l’accés a gairebé tot el nucli urbà delimitat per les rondes Nord i Sud quedarà restringit i els vehicles més contaminants, amb etiqueta de la Direcció General de Trànsit (DGT) o sense etiqueta, no podran accedir-hi, és a dir, els matriculats abans del 2001. Això sí, la prohibició d’accés s’aplicarà de manera escalonada i la multa per saltar-se-la serà de 200 euros. Unes càmeres instal·lades en tot el perímetre llegiran les matrícules i detectaran els infractors.
Segons el calendari aprovat per l’Ajuntament, a partir de l’1 de desembre d’enguany es començarà a sancionar els vehicles més contaminants matriculats fora de la província de València. L’1 de gener de 2027 es farà el mateix amb els vehicles de la província que vulguen accedir a la capital i l’1 de gener de 2028, amb els matriculats en el terme municipal de València.
El consistori ha afegit que, a més de l’anterior, s’aplicarà una moratòria a l’inici del règim sancionador, amb vigència fins al 31 de desembre de 2027, per als vehicles més contaminants que estiguen registrats en els municipis afectats per la DANA. La moratòria tindrà vigència fins al 31 de desembre de 2028 per als vehicles més contaminants registrats en les pedanies del municipi de València damnificades pel temporal.
Excepcions
A partir d’ací s’articulen una sèrie d’excepcions que finalment desnaturalitzen l’objectiu final de la normativa, que emana de la Llei 7/2021, de 20 de maig, de canvi climàtic i transició energètica i l’objectiu de la qual és mitigar i reduir el volum de la contaminació de l’aire derivada de la mobilitat.
Així doncs, per exemple, quedaran exclosos de les restriccions els vehicles associats a activitats econòmiques, com ara pimes i autònoms. Tampoc tindran obligació els vehicles usats per titulars de targeta d’estacionament per a persones amb mobilitat reduïda, els de famílies nombroses o amb menors de tres anys, aquells en què viatgen embarassades o persones amb mobilitat reduïda temporalment o els vehicles d’emergències, serveis essencials, així com els considerats històrics. No obstant això, aquests últims tindran la limitació de 96 accessos anuals.
Així mateix, per als vehicles considerats més contaminants i que no complisquen els criteris per a ser excepció, l’ordenança preveu un dret de 48 accessos anuals a la zona de baixes emissions.
L’Ajuntament de València ha comentat que “la implantació de restriccions en el trànsit de vehicles anirà acompanyada per una sèrie de mesures” municipals “per a impulsar el canvi cap a l’ús de maneres de transport més sostenibles, la millora de l’accessibilitat, l’electromobilitat, la promoció de pràctiques sostenibles en la distribució urbana de mercaderies i el reforç de la seguretat viària”, així com de “mesures compensatòries per a reduir l’impacte econòmic en les persones afectades”.
Entre altres coses, la Regidoria de Mobilitat preveu aprovar un títol gratuït temporal en l’Empresa Municipal de Transports (EMT) per a les persones empadronades a València i titulars de vehicles afectats per les restriccions que el desballesten i no n’adquirisquen un altre durant el temps de validesa del títol.
Crítiques de Compromís i el PSPV
Per al regidor de Compromís i exresponsable de Mobilitat, Giuseppe Grezzi, “amb el model plantejat pel PP, que és el mateix que no fer res, la contaminació i els embotellaments a València aniran a més, perquè el govern de Catalá no té cap intenció de reduir el trànsit motoritzat”. La ZBE que pretenen implantar és, segons Grezzi, “una broma”, ja que es restringiran “només els vehicles que no tinguen cap etiqueta o tinguen la A o, cosa equivalent, vehicles d’abans del 2001”.
A més “no hi haurà cap restricció als vehicles comercials, furgonetes i camions, encara que tinguen 30 anys, i el front marítim no tindrà cap ZBE, perquè creuers, vaixells i camions puguen contaminar a gust”. Així doncs, ha anunciat que Compromís farà “totes les al·legacions necessàries i anirem fins a les últimes instàncies per a protegir la salut de les persones”.
Per part seua, la regidora socialista, María Pérez, ha criticat que l’ordenança dona “barra lliure per a continuar contaminant en tots els barris de la ciutat fins al 2028 i que, a més, no se subjecta en cap estudi tècnic”.
“L’esborrany de l’ordenança és un document que no busca en cap cas reduir la contaminació d’aquesta ciutat, que era o hauria de ser el principal objectiu. És, a més, una ordenança que no es basa en cap dada objectiva que mesure l’impacte d’aquestes mesures sobre la contaminació i en l’expedient no consta tampoc cap informe tècnic que avale ni l’elecció del calendari ni el tipus d’etiqueta que s’escull ni totes les excepcions que s’hagen considerat”, ha destacat la regidora després d’analitzar l’expedient.
Pérez ha recalcat que les mesures que es proposen “impactaran en un percentatge molt baix del parc mòbil de la ciutat. Per exemple, a València no serà abans del 2028 quan es reduïsca la possibilitat de circular als cotxes de més de 27 anys. És a dir, menys del 10% dels turismes de la ciutat, però que representa segurament un percentatge molt inferior en el trànsit diari real”.
0