Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.
La portada de mañana
Acceder
Puigdemont estira la cuerda pero no rompe con Sánchez
El impacto del cambio de régimen en Siria respaldado por EEUU, Israel y Turquía
OPINIÓN | 'Pesimismo y capitalismo', por Enric González

Fi als peatges valencians en l’AP-7 després de gairebé mig segle de privatització i anys de reivindicacions per part dels usuaris

L’autopista de peatge AP-7 a l’altura de Sant Vicent del Raspeig, Alacant.

Miguel Giménez

València —

0

Dimarts, 31 de desembre de 2019, és l’últim dia que els usuaris de l’autopista valenciana de peatge (AP-7), que recorre el territori de nord a sud, hauran de pagar per fer servir aquesta via ràpida. A partir de l’1 de gener, després de gairebé mig segle de privatització i anys de reivindicacions, l’autopista –igual que passa amb l’AP-4 entre Sevilla i Cadis, i tal com va passar fa un any amb l’AP-1 entre Burgos i Armiñón– dependrà de l’Estat després de finalitzar-hi la concessió que tenia Abertis.

Es tracta de més de 370 quilòmetres –entre els trams Tarragona-València i València-Alacant– que registren un volum de trànsit diari superior als 20.000 vehicles, una densitat que arriba als 36.000 usuaris diaris en època estival, segons les dades del Ministeri de Foment. Precisament, serà el departament que dirigeix en funcions el valencià José Luis Ábalos el que es farà càrrec del manteniment de l’autopista a partir de dimecres.

A més de fer-se’n càrrec del manteniment a partir d’ara, Foment s’ha compromés a invertir 326 milions en una desena de connexions i condicionaments en el tram de l’AP-7 rescatat, actuacions que entre altres qüestions hauran de facilitar-ne l’ús des de localitats situades en comarques pràcticament aïllades per qualsevol altre mitjà de transport, com la Safor, la Marina Alta o la Marina Baixa .

Després de la liberalització, el Ministeri preveu un augment del trànsit en l’AP-7 entorn del 30%, tal com reconeixia Ábalos en una entrevista concedida al diari Levante-EMV diumenge passat sobre la base de l’experiència del que ha passat amb l’AP-1. A més d’aquest increment, que el ministre en funcions considera que és “absorbible”, destaca que en l’autopista alliberada fa una mica més d’un any també ha abaixat el nivell de sinistralitat “considerablement”, per això apuntava que l’eliminació del peatge “contribueix molt a la seguretat”.

No tota la Comunitat Valenciana queda lliure de peatges

Els qui, de moment, no es beneficiaran del desmantellament dels peatges són els usuaris d’aquesta autopista en el tram entre Alacant i Cartagena, els únics valencians que encara hauran de pagar per a recórrer els 76,6 quilòmetres que uneixen la ciutat murciana i l’enllaç amb l’A-7 a l’altura de Crevillent. Aquest tram té un cost per als vehicles que oscil·la entre els 2,20 i els 3,95 euros amb l’obligació de passar dos peatges en tot just 10 quilòmetres (Los Montesinos i La Zenia). Aquesta concessió, que explota Ausur des de l’1 de desembre de 1998, no finalitza fins al 2048. L’alternativa a la via de pagament és la col·lapsada N-332 que recorre de manera paral·lela la comarca del Baix Segura.

Per contra, els qui s’han mostrat satisfets amb la decisió de l’executiu són els transportistes, que calculen un estalvi situat entre 2.000 i 2.500 euros per vehicle (en rutes de proximitat) després de l’alçament definitiu de les barreres en l’AP-7.

1.249 milions de benefici en 13 anys

Abertis, l’empresa que explota les autopistes que ara veuen finalitzada la concessió (AP-7 i AP-4), ha obtingut uns beneficis de 1.249 milions d’euros en el període entre l’any 2006 i l’any 2018 (no s’hi inclou l’exercici 2019, que encara no està comptabilitzat, però que podria situar-se entorn dels 150 milions d’euros). Aquest període correspon a l’última pròrroga signada el 1997 pel Govern de José María Aznar i afavorida pel llavors president de la Generalitat, Eduardo Zaplana.

Etiquetas
stats