Has elegido la edición de . Verás las noticias de esta portada en el módulo de ediciones locales de la home de elDiario.es.

L'Ajuntament de Palma multarà qui habiti en caravanes malgrat l'emergència habitacional: “Aquí es viu en habitatges”

Un dels 'residents' de les caravanes instal·lades als voltants del poliesportiu de Son Hugo, on s'amunteguen desenes de famílies

Esther Ballesteros / Europa Press

Mallorca —

0

L'Ajuntament de Palma ha aprovat de forma inicial la nova Ordenança per al Foment de la Convivència Cívica, amb què preveu multar, amb sancions d'entre 750 i 1.500 euros, als que utilitzin les autocaravanes com a habitatges, malgrat que molts dels qui dormen en aquests vehicles són treballadors que hi pernocten davant els elevats preus del mercat immobiliari, travessat des de fa anys per l'especulació, la voracitat dels fons d'inversió, i l'oferta turística il·legal, cosa que els impedeix accedir a una llar digna per viure.

Habitar sobre el formigó no és un fenomen nou, però ha esdevingut una alternativa habitacional cada vegada més estesa a Balears, on llogar una habitació pot arribar a costar més de 700 euros. Segons un estudi recent del portal immobiliari Idealista, fins a 91 persones competeixen actualment per cada habitació que s'anuncia a la capital balear. La impossibilitat per arrendar un habitatge ha disparat la demanda d'aquest tipus d'espais, l'oferta dels quals s'ha incrementat un 29% durant l'últim any. D'acord amb les dades d'Idealista difoses el mes de setembre passat, llogar un estudi a Palma és avui fins a un 90% més car que una habitació en un pis compartit.

No només això. Prop de 250.000 persones, el 20,6% de la població, i un de cada tres menors (33,3%) de Balears viuen en risc de pobresa o exclusió social, unes xifres que s'han agreujat per l'increment del cost de la vida o la dificultat per accedir a un habitatge digne, entre altres factors, tal com consta a l'informe sobre l'estat de la pobresa de la Xarxa per a la Inclusió Social (EAPN), presentat el passat mes d'octubre al Parlament i que, amb dades del 2023, fa una radiografia dels sectors més vulnerables de la societat balear i dels factors que hi influeixen exclusió amb dades, així com una bateria de propostes per intentar revertir aquestes situacions.

Davant d'això, una investigació recent d'elDiario.es fa que Balears és la setena Comunitat Autònoma que compta amb un nombre més gran d'habitatges en mans de grans tenidors, és a dir, d'aquells que tenen més d'una desena d'immobles: en total, 26.061 habitatges, xifra que suposa el 4,53% del parc total de l'arxipèlag, compost per 574.813 immobles. De tots ells, 6.672 vivendes pertanyen a tenidors que arriben a posseir més de cent immobles.

L'encarregat de desgranar la nova normativa ha estat l'alcalde de Palma, Jaime Martínez, que ha explicat aquest dimecres, en roda de premsa, que aquesta ordenança ha recollit un centenar de propostes d'organitzacions de la societat civil de Palma per ser “com més consensuada possible”. Així, entre les noves mesures, el Consistori prohibirà acampar en vehicles al terme municipal, excepte als llocs específicament habilitats per a això, per la qual cosa les caravanes i autocaravanes només podran estacionar-se en llocs permesos i no podran romandre al mateix lloc més de deu dies.

Martínez ha aclarit que també es restringeix l'ús d'aquests vehicles com a vivenda amb “signes de permanència” en espais públics i les infraccions es consideraran greus, amb sancions d'entre 750 i 1.500 euros. Així mateix, també s'habilita els agents a procedir a la retirada del vehicle si no se'n troba el responsable. Això no obstant, si la infracció la comet una persona en situació de vulnerabilitat social, la infracció podria quedar suspesa si disposa d'un informe de vulnerabilitat social i seria derivada a Serveis Socials.

“Un vehicle és per desplaçar-se, un habitatge és una altra cosa”

“Entenc que un vehicle és per desplaçar-se, un habitatge és una altra cosa. Un cotxe, una caravana o una autocaravana no és per viure”, ha respost Martínez a preguntes dels periodistes.

La normativa ha estat aprovada de manera preliminar a la Junta de Govern i s'haurà de sotmetre a l'aprovació del ple al mes de desembre. Des del Consistori esperen tenir-la aprovada definitivament i en vigor al mes de febrer.

Preguntat per si aquesta ordenança obligarà a reubicar-se les persones que viuen en autocaravanes a zones com Son Gual, Son Hugo o Es Carnatge, el primer edil ha indicat que “cada cas és un món” i s'haurà de determinar si estan acampades, si s'utilitzen com a habitatges o si “produeixen altres actituds incíviques, a més de l'incompliment d'aquesta norma”. “La casuística és molt gran i l'ordenança té un objectiu que és que a Palma es viu a vivendes, no es viu a caravanes”, ha aprofundit.

Prohibides les visites guiades amb més de 20 turistes

D'altra banda, la nova ordenança també sancionarà les visites turístiques que superin les 20 persones per guia o quatre vehicles rodats –que requeriran de notificació prèvia-. Així mateix, els guies hauran de portar el carnet oficial visible i es prohibirà l'ús daltaveus o megàfons. La infracció d'aquesta normativa serà considerada lleu, amb multes de fins a 750 euros.

Així mateix, d'acord amb la normativa aprovada recentment, els patinets, altres vehicles de mobilitat personal i cicles de més de dues rodes no podran circular per voreres, parcs o zones de vianants, els conductors hauran de disposar d'una assegurança de responsabilitat civil que cobreixi fins i tot 120.000 euros i serà obligatori portar casc i armilla reflectora.

En cas de no disposar d'assegurança, els conductors d'aquests vehicles podran ser sancionats amb fins a 600 euros, si no porta casc se'ls podrà imposar 90 euros de multa i en cas de circular per voreres o zones de vianants, la sanció passa de 40 a 90 euros.

Alhora, els agents de l'autoritat poden immobilitzar els vehicles en cas d'incomplir algun d'aquests preceptes, si es detecta que estan manipulats o si es condueixen sota els efectes de substàncies estupefaents.

Pel que fa a les empreses de lloguer d'aquest tipus de vehicles, hauran de tenir-ne registrats i disposar de l'assegurança esmentada però en aquest cas s'amplia la cobertura fins als 800.000 euros i, si circulen en grups de més de tres persones, hauran de disposar d'autorització prèvia municipal.

També ha manifestat que es permetrà la circulació d‟aquest tipus de vehicles en vies amb una limitació de velocitat de fins a 40 km/h encara que aquests mateixos no podran superar els 25 km/h.

Multes de fins a 3.000 euros per pintar grafits

Un altre dels aspectes que regula aquesta norma seran les pintades i grafits, que en cas que causin una “degradació greu i rellevant de béns immobles” es podran sancionar amb fins a 3.000 euros. Martínez ha concretat que això significa la prohibició d'aquestes expressions gràfiques a qualsevol element de l'espai públic ia l'interior o exterior d'equipaments, transports o mobiliari urbà.

A més, ha puntualitzat que si aquesta infracció la comet un menor, els pares o tutors legals seran responsables civils subsidiaris, mentre que si la pintada constitueix una infracció patrimonial prevista al codi penal els agents hauran de notificar-ho a l'autoritat judicial, sense que això interrompi lexpedient sancionador.

Aquesta limitació s'estén a cartells, pancartes, adhesius o fulletons i només es podran col·locar a llocs “expressament habilitats” per l'autoritat municipal. En els casos lleus, les sancions seran de 150 euros però, si és greu, podria assolir els 6.010 euros. Els cartells “molt lluminosos” que causin molèsties amb multes de fins a 750 euros i si utilitzen làsers podran ser retirats cautelarment.

Els jocs amb apostes de diners o béns també quedaran prohibits a la via pública, cas en què seran sancionats per la Llei balear de Jocs i Apostes amb sancions d'entre 30.000 i 450.000 euros.

El Consistori també preveu multes de fins a 750 euros per orinar o escopir a la via pública però la sanció podria pujar fins als 1.500 euros si es defeca sobre llocs com parcs, zones de gran afluència o monuments.

Fruit de les aportacions de les entitats socials, s'ha incorporat la prohibició de tenir encesos els motors dels vehicles aturats --excepte de serveis essencials-- per evitar la contaminació acústica i ambiental. Tampoc no es podrà estacionar els vehicles adossats a immobles, de manera que poguessin permetre l'“accés furtiu”, les motocicletes hauran d'aparcar-se en bateria de manera perpendicular a la via i s'impedirà l'accés a parcs i jardins fora del seu horari.

Menors i persones vulnerables podrien eximir-se

Martínez ha apuntat que les denúncies seran l'“últim recurs” si les infraccions són comeses per menors o col·lectius vulnerables, si es corregeix la infracció en aquell mateix moment sense reincidència. Així mateix, ha precisat que s'elimina l'import mínim de les sancions lleus que anava de 300 a 750 euros, i ara anirà de 0 als 750 per incorporar aquests casos.

L'alcalde ha resumit els objectius de la normativa a “garantir la tranquil·litat veïnal, entorns més nets i segurs”, amb el focus posat a “les pintades vandàliques, l'ús inadequat de patinets i altres comportaments que alterin la convivència”.

Aquesta ordenança vindrà acompanyat de la creació d'una unitat policial que intentarà fer-la complir, anomenada Equip Comunitari de Proximitat (ECOP). Martínez ha asseverat que la norma té un enfocament “preventiu”, ja que busca corregir les conductes incíviques amb la “mediació”.

Etiquetas
stats